Хімія 9 клас


 На урок хімії  заходити за посиланням :https://meet.google.com/eso-ryvf-nwn


2022-2023 

Урок   29.05.2023 -9Б, 31.05 -9А

Тема: Повторення. Розчини.

Пригадайте базові поняття (усно) :

  • розчин
  • розчинена речовина та розчинник
  • розчинення
  • електроліти, неелектроліти
  • електролітична дисоціація
  • ступінь дисоціації
  • реакції йонного обміну
  • йонні рівняння
Пригадайте за схемою! 



Пройдіть  ТЕСТ


Урок   17.05.2023 -9Б, 18.05 -9А

Тема: Навчальний проект

Зробіть проект на тему
"Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості" ( 2-3 вчених)
Презентацію проекту ( доповідь) надішліть: 


Урок   15.05.2023 -9Б, 17.05 -9А

Тема : Хімічна наука і виробництво в Україні


Подивіться відео



Пройдіть тест

Урок   08.05.2023 -9Б, 04.05 -9А

Тема: Контрольна робота №2 з теми "Оксигеновмісні органічні сполуки"

Виконайте  завдання контрольної роботи , пишіть на повійних листках, здайте на перевірку у середу, 10 травня( термін здачі для 9Б)

Для тих , хто не в селищі, надішліть роботу мені на електронну пошту чи  у вайбер) ! ! !   tur.inna.volodumurivna@gmail.com

Урок  03.05.2023 -9Б, 10.05 -9А

Тема: Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу

Перегляньте відео
Опрацюйте параграф 37.
Дайте письмові відповіді  на питання №270, 271, 273( с.216)
або таке завдання : назвіть конкретні продукти хімічної галузі України, що використовуються в сільському господарстві та побуті 

Урок  01.05.2023 -9Б, 03.05 -9А

Тема: Багатоманітність речовин та хімічних реакцій.Взаємозв`язки  між речовинами та їх взаємоперетворення. 

Перегляньте відеоурок 1  та  відеоурок 2 
Виконайте  завдання письмово: 
1) №260
2) З  поданими  вихідними  речовинами cкладіть та запишіть рівняння реакцій реакцій сполучення , розкладу, заміщення , обміну:
MgO, Cu(OH)2 , H2O , HCl, Ca

Для зразка:

Типи реакцій за числом вихідних речовини та кінцевих продуктів

Сполучення

A + В → С

N2 + 3H2 = 2NH3

Розкладу

А → В + С

Zn(OH)2 = ZnO + H2O

Заміщення

АВ + С → АС + В

Zn+2HBr= ZnBr2 + H2

Обміну

АВ + СД → АД + СВ

HBr+KOH=KBr+ H2O



Пройдіть тестування
(термін - до 05.05, час - 40 хвилин)

Урок  24.04.2023 -9Б, 26.04-9А

Тема:Практична робота №5 "Виявлення органічних сполук у харчових продуктах"
Мета:виявити органічні продукти в харчових продуктах;  формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у інструкції, виконувати досліди з дотриманням правил техніки безпеки 
Дослід 1.Виявлення крохмалю у харчових продуктах та фруктах
За допомогою якісної реакції на крохмаль визнач вміст крохмалю в продуктах( варена картопля, рисова крупа, яблуко, лимон, борошно пшеничне, кетчуп, майонез, варена ковбаса).Посиніння спиртового розчину йоду свідчить, що крохмаль є
Дослід 2.Виявлення глюкози  у фруктах.
Подивись відео "Визначення глюкози у виноградному сокові"




Дослід 3.Виявлення жиру в насінинах рослин.
Роздави горіх , насіння соняшника на аркуші паперу. Жирний слід на папері доводить присутність жиру.
Дослід 4.Виявлення  органічних кислот у щавелевому, томатному, лимонному соку та йогурті. При додаванні натрій гідрогенкарбонату( харчової соди) виділяється вуглекислий заз

Роботу оформити згідно інструкції.

Урок  19.04.2023 -9Б, 20.04-9А

Тема: Значення природних і синтетичних органічних сполук.Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів




1.Вивчіть за відеопоясненням 
2.Запишіть задачу на початку відео( скільки риби, м'яса, сиру треба вживати для забезпечення добової потреби в білку)
3.Розв'яжіть самостійно : Обчисліть масу 0, 25 моль стійкого органічного забруднювача, молекула якого містить 14 атомів Карбону, 8 атомів Гідрогену, 4 атоми Оксигену
Домашнє завдання: зробити  проект "Друге життя паперу"

Урок  17.04.2023 -9Б, 19.04-9А

Тема: Поняття про амінокислоти.Білки як біополімери, їх роль
1.Матеріал, викладений в презентації, опрацюй слайди 1-30 
2.Випиши в конспекти визначення, фізичні та хімічні властивості, застосування амінокислот, структури білкових молекул.

3Подивись відеодослід "Біуретова реакція": https://www.youtube.com/watch?v=7fl-IJM25Zc
та дослід 2 "Денатурація білків" : https://www.youtube.com/watch?v=Lto5n91xT9o

4.Задача .Обчисли масову частку  Нітрогену в амінокислоті Гліцин( до 8 балів)
.Задача .Яку масу аміноетанової кислоти можна добути з 2 моль хлоретанової кислоти. Рівняння реакції дивись в презентації ( слайд 8).(10 - 12 балів)
Перевірка знань - тестування

Урок  05.04.2023 -9Б,  06.04.-9А

Тема: Крохмаль і целюлоза - природні полімери. Якісна реакція на крохмаль.


1.Опрацюйте новий матеріалзапишіть  в зошит порівняльну харатеристику крохмалю і целюлози( порівняльна таблиця)

    2.Зробіть досліди 

Лабораторний дослід 1.Відношення  крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).

У склянку насипте трохи крохмалю, добавте холодної води. Розмішайте суміш, дайте їй відстоятися. Що спостерігається? Чи розчинився крохмаль у холодній воді?Закип'ятіть воду у склянці. Вилийте суміш із пробірки, пере­мішуючи, у гарячу воду. Що спостерігається? Зробіть висновок про відношення крохмалю до води.Збережіть крохмальний клейстер для наступного досліду.

Лабораторний дослід 2. Взаємодія крохмалю з йодом.
До заздалегідь приготовленого крохмального клейстеру до­дайте краплину спиртового розчину йоду. Спостерігайте появу синього забарвлення.
Ця реакція використовується для виявлення крохмалю або йоду.
Досліди опишіть в зошиті

3.Виконайте завдання:     

3.1. Обчисліть, яка маса глюкози утвориться в
      результаті фотосинтезу, якщо рослини виділяють при цьому 224 л кисню( н.у.)

      3.2. Якщо утворена глюкоза ( взяти результат задачі 3.1.) буде картоплею перетворена на крохмаль, то яка маса його утвориться? Ось рівняння до задачі


4.Домашнє завдання: опрацювати  параграф 25 ;   №185 

Урок  03.04.2023 -9Б,  05.04.-9А

Тема : Вуглеводи.Глюкоза, сахароза:молекулярні формули, фізичні властивості, поширення і утворення в природі. Якісна реакція на глюкозу.
  

1.Перегляньте відео ( клікніть)
 
2.Зробіть короткий конспект.Запишіть класифікацію вуглеводів (з картинки)

3.Пройдіть тестування  .Обчислення до тесту виконуйте в зошиті.Зверніть увагу на класифікацію!!!

Урок  15.03.2023 -9Б,  16.02.-9А

Тема: Жири.Склад жирів , фізичні та хімічні властивості.Біологічна роль 

1.Презентація (клікніть)

2. Обчисліть : 
   1) молярну масу тристеарину ;

   2) масу триолеїну кількістю речовини 3 моль.
Підказка : масу m обчислити як добуток  молярної маси M на кількість речовини n

3.Переглятьте відео процесу миловаріння (за бажанням ): 


Урок  13.03.2023 -9Б,  15.02.-9А

Тема: Вищі карбонові кислоти: стеаринова , пальмітинова, олеїнова.Мило, його мийна дія 



Учням, що  за межами України, роботи надіслати на електронну пошту!

Урок   02.02.-9А

Тема: Етанова (оцтова ) кислота)

Відео 

Конспект

Розрахуйте масу 80% розчину оцтової кислоти та води потрібно взяти , щоб виготовити 500 г 6% розчину оцтової кислоти . 

Урок  01.03.2023 -9Б,  01.02.-9А

Тема: Отруйність метанолу й етанолу .Згубна дія алкоголю на організм людини

Пояснення теми

Самостійна робота .Писати в зошит 

(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал)

  1. Загальна формула насичених одноатомних спиртів:

а)С п Н 2п +2 О г) С2 Н5 ОН

б) С п Н2п+1 ОН в) С п Н2п-2

2. Функціональна група спиртів – це:

а) група атомів СООН б) група атомів ОН

в) група атомів СОН г) група атомів NО2

3. Ізомерія. не властива для одноатомних насичених спиртів:

а) будови карбонового ланцюга;

б) положення функціональної групи; в) просторова.

4. Біологічні властивості етанолу:

а) нетоксичний, б) наркотична речовина,

в) сильна отрута, г) снодійне.

5. Укажіть, які фізичні властивості характерні для етанолу:

а) в’язка рідина, б) добре розчиняється уводі.

в) має солодкий смак, г) має специфічний запах.

6. Укажіть якісний реактив на етанол:

а) калій перманганат, б) хромова суміш,

в) натрій, г) бромна вода.

7. Атоми яких хімічних елементів обов’язково присутні в усіх молекулах спиртів:

а) С, N, Н, б) С, О, Н, в) С, Н, Сl

8. Зі збільшенням вуглеводневого радикала розчинність спиртів у воді:

а) збільшується, б) зменшується, в) не змінюється, г) спочатку збільшується, а потім зменшується.

9. Найбільшу розчинність у воді має:

а) метанол, б) бензин, в) пропанол, г) бутанол.

10. Укажіть молекулярну формулу етанолу:

а) С3Н7ОН, б) С2Н5ОН, в) С2Н5СОН, г) СН3ОН

Урок  27.02.2023 -9Б,  23.02.-9А

Тема: Горіння спиртів.Якісна реакція на гліцерол.Застосування спиртів.

Пояснення теми: робота з презентацією 

Складіть опорний конспект, на онлайн уроці розв`язано  три задачі

Домашнє завдання: Розв'язати задачі самостійно :
1-Який об'єм кисню (н.у)  витратиться на горіння 0,75 моль метанолу?
2-Вивести формулу насиченого одноатомного спирту , що має відносну густину за гелієм 15. Підказка : М = D (He) * 4

Урок  22.02.2023 -9Б,  22.02.-9А

Тема: Поняття про насичені одноатомні спирти .Функціональна група спиртів 

Пояснення теми .Презентація 
Виконайте завдання (30 хвилин )
Домашнє завдання.
1. 
2.

3. Яку назву має такий спирт за номенклатурою IUPAC
4.Як люди використовують гліцерол та спирти (усно знати чи письмово в зошиті)

Урок  15.02.2023 -9Б,  16.02.-9А

Тема: Навчальний проект на тему : "Альтернативні джерела енергії"

Зробити проект на задану  тему. 
1. В проекті зазначити , чому питання переходу з традиційних (викопне паливо) на альтернативні види енергії так важливого сьогодні.
2. Розкрити тему ( розповісти про переваги різних видів енергії(сонячної , вітрової ......), недоліки також вказати 
3.Які джерела енергії вчені вважають найперспективнішими?Зробити висновок.
Виконаний  проект надіслати на електронну пошту :

 tur.inna.volodumurivna@gmail.com


Урок  13.02.2023 -9Б,  15.02.-9А

Тема: Нафта.Склад і властивості нафти .продукти перегонки нафти , їх застосування 

 Перегляньте , це цікаво ! https://youtu.be/2E2xVKMvDbM

 В даний час з надр землі і даних відкладень в морях щорічно видобувається близько 3 млрд. т. нафти. Велика частина видобутої нафти (80 - 90%) переробляється на різні види палива і мастильних матеріалів; близько 10% витрачається на потреби органічного синтезу. Якщо врахувати, що практично весь транспорт, значна частина теплових електростанцій використовують нафтопродукти як джерело енергії, а ще виробництво полімерних матеріалів, каучуку, синтетичних волокон, миючих засобів, добрив, лікарських препаратів і багатьох інших речовин базується на нафтовій сировині, то не буде перебільшенням сказати, що сучасна цивілізація заснована на нафті. Економіка держави залежить від нафти більше, ніж від будь-якого іншого продукту. Тому вона заслуговує, щоб ми приділили їй особливу увагу. Нафта - темна масляниста рідина зі специфічним запахом. Вона легше води (р= 0,82- 0,95г/СМ3) і нерозчинна у ній. У природних умовах утворює з водою стійку неоднорідну суміш - емульсію.
Існують різні теорії походження нафти.
Теорії походження нафтиОрганічна – із решток вимерлих рослин і твари
Мінеральна – при формуванні Землі утворені карбіди взаємодіяли з парами води у глибинах планети з утворенням вуглеводнів

Нафтопродукти і їх застосування

Оскільки нафта – суміш вуглеводнів різної молекулярної маси, які мають різні температури кипіння, то перегонкою її поділяють на окремі фракції, які мають велике практичне значення.

Основні процеси переробки нафти

Первинна переробка:
1. Фракційна перегонка.
Вторинна переробка:
2. Крекінг (термічний, каталітичний, гідрокрекінг).
3. Риформінг (ароматизація вуглеводнів).
4. Піроліз.

Первинна переробка

Сиру нафту очищають. Її звільняють від газів (переважно від метану), води, сполук Сульфуру, нафтенових кислот та солей. Потім нафту піддають фракційній перегонці. При нагріванні нафти деякі вуглеводні, що входять до її складу, випаровуються при різних температурах. Охолонувши, вони знову перейдуть у рідкий стан, тобто конденсуються. Завдяки цьому процесу нафту розділяють на окремі фракції, які потім піддають дальшому розділенню.
При фракційній перегонці першими переходять в пароподібний стан і відганяються вуглеводні з невеликою кількістю атомів Карбону в молекулі, які мають відносно низьку температуру кипіння. З підвищенням температури суміші, переганяють вуглеводні з більш високою температурою кипіння. Так можна зібрати окремі фракції. Перегонка нафти здійснюється в установці, яка складається з трубчастої печі, ректифікаційної колони – стальний циліндричний апарат висотою близько 40 м і холодильника. У печі міститься змійовик (трубопровід). По трубопроводу безперервно подається нафта, де вона нагрівається до 320-350ºС й у вигляді суміші рідин і пари надходить в ректифікаційну колону. У середині вона має горизонтальні перегородки з отворами, так звані «тарілки». Пара нафти подається в колону і через отвори піднімається угору, при цьому вона поступово охолоджується і зріджується. Менш леткі вуглеводні конденсуються уже на перших тарілках, утворюючи газойлеву фракцію. Вище збирається гас, а потім лігроїн. Найлеткіші вуглеводні виходять у вигляді пари з колони і зріджуються, утворюючи бензин. Частина бензину подається назад у колону для зрошення пари, що піднімається. Це сприяє охолодженню і конденсації відповідних вуглеводнів. Рідка частина нафти, що надходить у колону, стікає по тарілках униз, утворюючи темну в’язку рідину – мазут. Мазут піддають дальшій переробці. Його переганяють під зниженим тиском (щоб запобігти розкладання вуглеводнів) і виділяють мастила: веретенне, машинне, циліндрове. З мазуту деяких сортів нафти добувають вазелін і парафін. Залишок мазуту після відгонки називається нафтовим пеком абогудроном, який беруть на виготовлення асфальту. Головний недолік перегонки нафти – малий вихід бензину (20%).

Вторинна переробка
З метою збільшення виходу легких фракцій – бензину, гасу – нафту піддають крекінгу, а при нагріванні до ще вищої температури відбувається піроліз нафти. В обох випадках утворюються простіші алкени, які є цінною сировиною для органічного синтезу.
Крекінг нафтопродуктів. У 1890 році інженер В. Г. Шухов запропонував спосіб розщеплення високомолекулярних вуглеводнів які містилися у мазуті на вуглеводні з меншою відносною молекулярною масою. Такий процес називають крекінгом (від aнгл. crack – «розщепляти»). Його використовують для збільшення виходу легших моторних палив, розчинників та сировини для виробництва пластмас, хімічних волокон, каучуків, мийних засобів та ін.
 Крекінг – розщеплення великих молекул вуглеводнів нафти при високих температурах, тиску і наявності каталізаторів, у результаті чого утворюються вуглеводні з меншим числом атомів Карбону в молекулі.
Наприклад: С16Н34 (гексадекан) → С8Н18 (октан) + С8Н16 (октен)
Розрізняють два основні види крекінгу: термічний і каталітичний.
Таблиця 1

Крекінг

ТермічнийКаталітичний
Умовиt 470-550ºС і тиск 2-7МПа, проходить повільноt 450-500ºС, атмосферний тиск, каталізатор-алюмосилікати, проходить швидко
Напрямок
процесу
Розщеплення високомолекулярних молекул з утворенням вуглеводнів нерозгалуженої будовиРозщеплення високомолекулярних молекул, їх ізомеризація
Склад
бензинів
Насичені і багато ненасичених вуглеводнівВуглеводні з розгалуженим карбоновим ланцюгом
Якість
бензинів
Більша детонаційна стійкість, ніж бензину прямої перегонки. Ненасичені вуглеводні легко окиснюються і полімеризуються, тому менш стійкі при зберіганніБільша детонаційна стійкість ніж у бензину термічного крекінгу. Бензин стійкий при зберіганні
ПродуктиАвтомобільний бензин, технічний вуглець, газоподібні вуглеводні

При каталітичному крекінгу мазут або гасову фракцію нафти нагрівають перегрітою парою і змішують з подрібненим алюмосилікатним каталізатором. Завдяки цьому процесу великі молекули вуглеводнів розщеплюються. Так одержують інші необхідні речовини.
У промисловості широко здійснюють процес каталітичного риформінгу бензинів. При нагріванні нафтопродуктів за наявності платинового каталізатора відбувається перетворення парафінових і циклопарафінових вуглеводнів у ароматичні, внаслідок чого октанове число бензинів значно підвищується.
 Риформінг – спосіб переробки нафтопродуктів для добування ароматичних вуглеводнів, високооктанових бензинів за рахунок реакцій дегідрування і дегідроциклізації: 
С6Н12  (циклогексан) katС6Н6 (бензен) + 3Н2
При температурі 700ºС і вищій відбувається піроліз.
 Піролізом називають розкладання органічних речовин без доступу повітря при високій тампературі.
У результаті піролізу нафти основними прдуктами реакції є насичені вуглеводні (етилен, ацетилен) й ароматичні – бензен, толуол та ін. Оскільки піроліз нафти – один з найважливіших способів добування ароматичних вуглеводнів, то його часто називають ароматизацією нафти.

Застосування нафтопродуктів

Чи ви колись замислювались над тим, яким було б ваше життя без нафти і нафтопродуктів? Наприклад, мастила, виготовлені з нафти, використовуються для змащування рухомих деталей в автомобілях, велосипедах, візках та інших механізмах. Мастила зменшують тертя і цим сповільнюють руйнування деталей. З нафти отримують пальне для літаків, автомобілів і систем опалення. Вона також широко застосовується у виробництві косметики, фарб, барвників, медикаментів, добрив та іншої продукції.
  1. Паливні продукти – бензин, гас, мазут.
  2. Будівельні продукти – гудрон.
  3. Сировина для хімічної промисловості:
    • етилен, пропілен – виробництво пластмас;
    • бутадієн, ізобутилен – виробництво волокон, синтетичних каучуків;
    • бензол, стирол, толуол – виробництво пластмас, синтетичних волокон, каучуків, вибухових речовин;
    • парафін – виробництво мийних засобів, пластифікаторів, свічок.
  4. Сировина для мікробіологічного виробництва білка.
Лабораторний дослід № 1. Ознайомлення зі зразками нафтопродуктів.

Мета: дослідити фізичні властивості нафтопродуктів і встановити звязок між їхнім хімічним складом, фізичними властивостями та галузями застосування.
Досліджувальні обєкти: колекція нафтопродуктів.

1. Заповнити таблицю:

Фракції
Склад фракції
t кипіння, °C
Фізичні властивості
Застосування
Газова
...
Паливо
Бензин


Безбарвна рідина
Лігроїн


Прозора жовтувата рідина
Гас


Безбарвна рідина
Газойль


Жовтувата  рідина
Мазут
Залишок після перегонки
Рідина чорного кольору

Урок  30.01.2023 -9Б,  01.02.-9А

Тема: Етен(етилен)  і етин(ацетилен ) як представники  ненасичених вуглеводнів.Реакції приєднання.

1.Новий матеріал вивчіть за відео 1 та відео 2 

2. Зробіть конспект за обома відео

3. Яка реакція є якісною на визначення ненасичених речовин? відповідь тут, кладіть рівняння до побаченого відео https://www.youtube.com/watch?v=emod1S1rIAk

Домашнє завдання : обчисліть  масу 2 моль етену та 10 моль етину.

Урок  18.01.2023 -9Б,  19.01.-9А

Тема: Гомологи метану

1.Новий матеріал вивчіть за відео
2. Дайте визначення понять: гомологія, гомологи, гомологічна різниця 
3. Випишіть гомологічний ряд алканів з  відео
4.Зверніть увагу на написання структурних формул та спосіб розв'язання задач

Домашнє завдання : обчисліть  масу 2 моль етану та 1,5 моль бутану.

Урок  16.01.2023 -9Б,  18.01.-9А

Тема: ВуглеводніМетан

1.НОвий матеріал вивчіть за відеопоясненням
2. Закріпити ваші знання допоможе матеріал презентації
3. Перевірте знання , пройдіть тестування
Домашнє завдання : зробіть короткий конспект за презентацією

Урок  21.12.2022 -9Б,  22.12.-9А

Тема : Вступ до органічної хімії .Поняття про органічні солуки

Пояснення в презентації
  • в зошиті виконати завдання з презентації, вийде короткий конспект
Тестування 

Урок  19.12.2022 -9Б,  21.12.-9А

Тема : Контрольна робота з теми "Хімічні реакції"

Роботу виконувати на подвійному листку, всі розрахунки писати в робочому зошиті, результати вносити в тест.Уважно читайте завдання!!!

Урок  05.12.2022 -9Б,  07.12.-9А

Тема : Екзотермічні та ендотермічні реакції

1.Перегляньте та опишіть досліди з відео
2. Зробіть повідомлення або презентацію на одну з тем:
  •    "Ендотермічні реакції на службі людині"
  •    "Екзотермічні реакції в житті живих організмів"
Презентації можна надіслати на електронну пошту:
tur.inna.volodumurivna@gmail.com

Урок  23.11.2022 -9Б,  24.11.-9А

Тема : Окисно-відновні реакції.Складання рівнянь окисно-відновних реакцій методом електронного балансу

1.Пригадаємо, як обчислювати ступінь окиснення
2.Як складати електронний баланс
   Запишіть приклади всіх трьох рівнянь окисно-відновних реакцій разом з електронним балансом в зошит
3.Самостійно виконайте:
а )  


б)Випари ртуті дуже небезпечні для здоров'я. Для хімічної демеркуризації використовують розбавлений водний розчин калій перманганату, підкислений хлоридною кислотою:

KMnO4+HCl+Hg→HgCl2+MnO2+KCl+H2O.

Використовуючи метод електронного балансу, складіть хімічне рівняння окисно-відновної реакції, що відповідає цій схемі. У відповіді зазначте коефіцієнт біля формули сполуки, що є відновником.

4.Тестування

Урок 21.11.2022 -9Б,  23.11.-9А

Тема : Окисно-відновні реакції.Процеси окиснення, відновлення, окисники та відновники

Матеріал в підручнику: параграфи 14,15

Основні поняття: окисник, відновник, окиснення, відновлення. 

    Зміна ступеня окиснення елементу пов’язана зі зміною електронної структури частинок: віддачею або приєднанням електронів.

Процес віддачі електронів супроводжується підвищенням ступеня окиснення і називається окисненням.

Процес приєднання електронів супроводжується зниженням ступеня окиснення і називається відновленням.

Реакції, які супроводжуються зміною ступенів окиснення елементів називаються окисно-відновними . Під час цих реакцій відбуваються два протилежні процеси: окиснення і відновлення.

Частинки, які приєднують електрони – окисники ; 

частинки, які віддають електрони – відновники . Таким чином, у цьому випадку має місце окисно-відновна рівновага.


 


Перевірте свої знання:

1.Який  ступінь окиснення  атома Оксигену в молекулі О2:

2.Позначте назву частинки, що віддає (вирачає) електрон-....

3.В якій ролі може виступати фтор у хімічних реакціях:

а)окисник; б) відновник

4.Позначте, що має статися з йоном Fe2+, щоб утворився йон Fe3+ :

а)він має віддати 1 електрон
б)віддати 3 електрона
в)приєднати 1 електрон

5.Позначте заряд частинки, що утворюється приєднанням 1 електрона йоном Мангану із зарядом +7 : 
а)+3
б)+2
в)+6
г)0

6.Позначте заряд частинки, що утворюється при втраті атомом трьох електронів:

а)+3
б)+6
в)0
г)-3

7.За схемою реакції    Fe2O3 + CО → Fe + CO2    спочатку визначте ступені окиснення кожного елемента .

Для Феруму впишіть ступені окиснення
Fe     +... ē=  Fe - це процес.... (окиснення чи відновлення)
Вкажіть на місці пропуску, скільки електронів він приєднав
Йон Феруму  - .....(відновник чи окисник)

Урок  02.10.2022 -9Б,  03.11.-9А

Практична робота №2 

Тема : Розв'язування експериментальних задач

Мета:Закріпити знання про властивості електролітів, навчитися застосовувати знання якісних реакцій для розв'язування експериментальних задач
Обладнання та реактиви: штатив з пробірками, універсальний індикаторний папір, магнію порошок, шпатель, розчини NaOH,  HCl , NaCl, Na2CO3 ,Na2SO4, Ba(NO3)2

Опишіть досліди за  відео (клікнути)
Хід роботи
Дослід 1 .Розпізнавання розчинів хлоридної кислоти, натрій гідроксиду та натрій хлориду.
По краплі  речовин з посудин 1.1, 1.2, 1.3 наносимо на універсальний індикаторний папір.Спостерігаємо:
1.1- колір не змінився, це розчин...
1.2.- колір..., це розчин...(назвіть речовину)
1.3.- колір ...., розчин ... (назвіть речовину)
Напишіть рівняння реакцій дисоціації всіх цих електролітів у водних розчинах
Висновок: індикатором можна визначити нейтральне( натрій хлорид) , кисле , лужне середовище
Дослід 2 .Розпізнавання розчинів натрій карбонату,  натрій сульфату та натрій хлориду.

Реактиви для визначення: 
HCl (визначає карбонат-йон, даючи виділення безбарвного вуглекислого газу), Ba(NO3)2 (визначає сульфат- йони, утворюючи з ними білий осад)

А)У 2 чисті пробірки наливаємо по 2 мл розчину 2.1., випробовуємо його хлоридною кислотою.Спостерігаємо, що....
Далі випробовуємо барій нітратом.Спостерігаємо...
Оскільки ознак реакцій ми не бачили, робимо висновок - тут міститься розчин...
Б)У 2 чисті пробірки наливаємо по 2 мл розчину 2.2., випробовуємо його хлоридною кислотою.Спостерігаємо, що змін немає
Далі випробовуємо барій нітратом.Спостерігаємо утворення... 
Отже тут міститься розчин - ..........   ..........
В)У 2 чисті пробірки наливаємо по 2 мл розчину 2.3., випробовуємо його хлоридною кислотою.Спостерігаємо ....    ....
Далі випробовуємо барій нітратом.Змін немає.
Отже, тут міститься розчин - ..........   ..........
Напишіть два молекулярних рівняння реакцій між розчинами , що відбулися:
Натрій карбонат + кислота=
Натрій сульфат + барій нітрат=
Складіть також рівняння цих реакцій у повній та скороченій йонній формах.
Дослід 3.Здійснення перетворення :
Mg ➡MgCl2➡MgCO3
Послідовність дій описуєте самостійно
Скласти рівняння реакцій:
магній + ...= магній хлорид+...
магній хлорид +....= магній карбонат+...
Йонні рівняння тут писати не потрібно
Висновок до практичної роботи:  ...


Урок  31.10.2022 -9Б,  02.11.-9А

Тема: Виявлення в розчині гідроксид-йонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони .Застосування якісних реакцій

1.Опишіть лабораторні досліди за  відео 

2.План опису дослідів :
назва досліду
послідовність дій
спостереження ( що змінилося під час якісної реакції)
рівняння дисоціації або реакції в йонній формах 
Висновок: виявити ....йон в розчині можна за допомогою ...
3.Для чого використовуються якісні реакії?(усно відповісти )

4.Пройдіть тестування (клікнути )


27.10 -9А

Тема: Практична робота 1."Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах"

1.Пригадаємо умови перебігу реакцій йонного обміну:
2.Використовуйте таблицю розчинності при складанні рівнянь реакцій у йонній формі( в кінці підручника)


 Хід роботи 
Дослід 1.Взаємодія розчину калій гідроксиду з розчином сульфатної кислоти кислоти( реакція нейтралізації)


Опишіть послідовність дій , спостереження та рівняння реакцій в молекулярній, повній йонній та скороченій йоннії формах.Реакція відбулася до кінця, тому що в результаті утворилася...


Дослід 2.Взаємодія розчину купрум (ІІ) сульфату з розчином натрій гідроксиду


Опишіть послідовність дій , спостереження та рівняння реакцій в молекулярній, повній йонній та скороченій йоннії формах.
 Реакція відбулася до кінця, тому що в результаті утворився...

Дослід 3 .Взаємодія розчину натрій карбонату з хлоридною кислотою

Опишіть послідовність дій , спостереження та рівняння реакцій в молекулярній, повній йонній та скороченій йоннії формах.
 Реакція відбулася до кінця, тому що в результаті виділився ... 
4.Зробіть висновок 


Урок  26.10.2022 -9Б, 28.10 -9А

Тема: Реакції йонного обміну між розчинами електролітів.Вправи на складання йонно- молекулярних рівнянь

1.Опрацюйте матеріал параграфа 10

2.Перегляньте навчальне відео дуже уважно!!!Зробіть конспект з відеопояснення!

3.Виконайте № 74 (а, б)

4.Домашнє завдання: Скласти рівняння реакцій у молекулярній, повній йонній, скороченій йонній формі між розчинами електролітів :
  • ферум(ІІ) хлоридом та натрій гідроксидом
  • нітратною кислотою та барій гідроксидом
  • хлоридною кислотою і калій карбонатом

Урок  19.10.2022 -9Б, 20.10 -9А

Тема: Реакції йонного обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу.Складання йонно- молекулярних рівнянь

1.Опрацюйте матеріал параграфа 11
2. вивчіть нову тему за презентацієювиконайте всі завдання з неї
3.Домашнє завдання : параграф 11, № 82 (а, г)

Урок  17.10.2022 -9Б, 19.10 -9А

Тема: Поняття про рН розчину.Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища

1.Пояснення нового матеріалу за презентацією (клікнути)
2. Виконайте завдання презентації(зазначено , що писати в зошит )
3 Тестовий контроль (клікнути )


Урок  12.10.2022 -9Б, 13.10 -9А

Тема: Ступінь електролітичної  дисоціації.Сильні та слабкі електроліти 

1.Пояснення нового матеріалу за відео:https://www.youtube.com/watch?v=fKeLdSJ7LWo
2. Дайте визначення понять, використовуючи відео чи підручник. 
Ступінь дисоціації -це ...
Ступінь ди соціації позначається ...
Якщо ступінь дисоціації менший 3%, то електроліт є ...
Приклади слабких основ та кислот...
Електроліти, що дисоціюють повністю є ...
Ступінь дисоціації залежить від таких чинників:...

3.Розв'яжіть :

3.1.Обчисліть ступінь дисоціації (%) електроліту, якщо з кожних 50 його молекул чотири розпалися на йони.

3.2. Укажіть кількість речовини (моль) катіонів, що утворилися внаслідок електролітичної дисоціації в розбавленому водному розчині натрій сульфату кількістю речовини 3 моль:

а) 2 ; б) 3 ;  в) 6 ;  г) 9.  Розв'язок запишіть в зошиті.

3.3. 

4.Творче завдання з відео( на 13 хв 48 сек) 

Урок  10.10.2022 -9Б, 12.10 -9А

Тема: Електролітична дисоціація кислот , основ , солей у водних розчинах

1.Пояснення нового матеріалу за відео:https://www.youtube.com/watch?v=Xb_js5aoKno
2. Дайте визначення понять, використовуючи відео чи параграф 7 підручника Кислоти -це електроліти, що дисоціюють на ...
Основи - це електроліти, ...
Солі -...
3. Приклади рівнянь дисоціації з відео запишіть в зошит
4.Самостійна робота.
Нипишіть рівняння дисоціації розчинів електролітів:ферум (ІІІ) сульфату, стронцій гідроксиду , калій ортофосфату,  натрій карбонату, сульфітної кислоти,  сульфатної кислоти, сульфідної кислоти, калій гідроксиду.


Домашнє завдання : параграф 7, №50


Урок 03.10.2022 - 9Б, 05.10- 9А

Тема: Розв`язування розрахункових задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини

1.Повторити за підручником параграф 4

2.Виконання інтерактивних вправ:
1.     Вправа «Незакінчене речення»(письмово):
-         Розчин- це …
-         Розчин складається з таких компонентів…
-         Масова частка розчиненої речовини позначається…
-         Масова частка вимірюється у…

2. 

3. Розв’язування задач
Запишіть в зошит визначення і формулу
Масова  частка розчиненої речовини  в  розчині (ω (р.р.)  – це  відношення маси розчиненої речовини до загальної маси розчину.

Опорні формули:


ω (р.р.) = якщо концентрація  у частках від одиниці.
ω % (р.р.) = якщо  концентрація у відсотках

ω (%) (р.р.) – масова частка розчиненої речовини
m (р.р.) – маса розчиненої речовини
m (розчину) – маса розчину
m (розчину) = m (р.р.) + m (Н2О) чи іншого розчинника
Якщо відомий об’єм розчину і його густина , то масу розчину знаходять за формулою          V ∙ρ


Задача 1. Пишемо в зошит

Обчислити масову частку цукру в розчині, приготовленому при розчиненні 20 г цукру 
в 180 г води.

Дано:                                                         
Розв’язання:
m (р.р.)=20 г
m(Н2О)=180г                                    
1.Знайдемо масу розчину
m (розчину) = m (р.р.) + m (Н2О) 
m(розчину)= 20+180 =200 г
 2.Записуємо формулу для обчислення масової частки
ω (%) (р.р.)=m(р.р.):m(розчину)=20:200=0,1
2. Знаходимо масову частку у відсотках:
   ω (%) (р.р.)=0,1•100%=10%
ω(%) (р.р.) - ?                             

Відповідь: масова частка цукру 10%


Задача 2.Пишемо в зошит

Визначити масу та об’єм води, в якій потрібно розчинити 10 г солі, щоб утворився 25%-ний її розчин.

Дано:                                                            
Розв’язання:
m (р.р.)=10 г
ω (солі) = 25%=0,25
1. Записуємо формулу для обчислення масової частки
ω  (р.р.)=m(р.р.):m(розчину)
маса води - х г
m (роз)= m (р.р.) + m (Н2О)=10+ х г
2. Підставляємо значення:
   0,25 =10г : (10+x)
0,25(10 + х) = 10
2,5 + 0,25х = 10
0,25 х = 10-2,5
0,25 х = 7,5
х =7,5: 0,25=30 г – це  m (Н2О)
3. Знаходимо об’єм води:
    
 V = m (води)/ ρ (води   
   ρ (Н2О) = 1 г/мл
    V = 30 г: 1 г/мл=30 мл
m(Н2О) - ?                             

Відповідь: маса води становить 30г, об’єм – 30 мл


Задача 3( подібна до 2.)
Пишемо в зошит, самостійно розв`язати

Визначити масу та об’єм води , в якій потрібно розчинити 25 г цукру, щоб утворився 10%-ний її розчин.


Задача 4 (високий рівень )
Обчислити кількість речовини газу, що утвориться при дії на залізо  розчину сульфатної кислоти масою 10г з масовою часткою Н2SO4 5%(або 0,05)

Алгоритм розвязання задачі
1.     Записати рівняння реакції: пишете формули і урівнюєте
залізо + сульфатна кислота= ферум (ІІ) сульфат + Н2
2.     Обчислити за формулою масової частки масу кислоти 
m(кислоти)= ωm( розчину)=...г
3.     Обчислити за кількість моль кислоти
n (кислоти ) = m(кислоти ):M ...моль
М (Н2SO ) =1・2+32+ 16・4= 98 г/моль

4.     Обчислити кількість моль водню
Оскільки за рівнянням реакції
n(кислоти): n(водню)=1 : 1

 тому n(кислоти)= n(водню)

5.     Запишіть відповідь

 Задача для домашньої роботи( подібна до 1 в класній роботі):
 Обчислити масову частку лимонної кислоти  в розчині, приготовленому при розчиненні 10г кислоти  в 190 г води.



Урок 26.05.2022

Тема: Повторення. Органічні сполуки - вуглеводні

1.Згадайте класифікацію вуглеводнів

2.Згадайте гомологічний ряд алканів

3.Згадайте номенклатуру( назви )



4.Пройдіть ТЕСТ     ( не пізніше 26.05)                                    



Урок 19.05.

Тема: Взаємозв`язки  між речовинами та їх взаємоперетворення. Типи хімічних реакцій

Перегляньте відеоурок1  та  відеоурок2 
Виконайте  завдання письмово: 
1) №260
2) З  поданими  вихідними  речовинами cкладіть та запишіть рівняння реакцій реакцій сполучення , розкладу, заміщення , обміну:
MgO, Cu(OH)2 , H2O , HCl, Ca
Пройдіть тестування 
(термін - до 20.05, час - 30 хвилин)

Урок 16.05.

Тема: Навчальний проект

Зробіть проект на тему
"Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості"
Презентацію проекту ( доповідь) надішліть: 

tur.inna.volodumurivna@gmail.com 

Урок 12.05.2022

Тема : Хімічна наука і виробництво в Україні

Подивіться відео



Пройдіть тест

Урок 12.05.2022

Тема: Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу

Опрацюйте параграф 37.
Дайте письмові відповіді  на питання №270-273( с.216)


Урок 05.05.2022

Тема: Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства

1.Опрацюйте матеріал презентації
2.Пройдіть тест напишіть в зошиті розв`язок  до задачі тесту 
та надішліть на Viber(хто за кордоном)

Урок 28.04.2022

Тема: Контрольна робота №2 з теми "Оксигеновмісні органічні сполуки"

Виконайте  завдання контрольної роботи , пишіть на повійних листках, здайте на перевірку.Для тих , хто не в селищі, надішліть роботу мені на електронну пошту чи  у вайбер) ! ! !   tur.inna.volodumurivna@gmail.com

Урок 25.04.2022

Тема: Навчальний проект

Зробіть проект на одну з тем:

  1. Дослідження хімічного складу їжі
  2. Хімічний склад жувальних гумок
  3. Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною
Презентацію проекту  чи  доповідь надішліть: 
tur.inna.volodumurivna@gmail.com 


Тема: Практична робота №4 "Властивості етанової кислоти "

Робимо віртуальну практичну роботу:https://www.youtube.com/watch?v=_4TnpwnmCFE
Оформіть роботу у вигляді таблиці (назва досліду, рівняння реакції , спостереження і висновок- тобто три колонки, як було на відео).В кінці роботи написати висновок

  • Зошити здати у п`ятницю 25.03

Урок  17.03.2022

Тема: Хімічні властивості етанової кислоти

Опрацюйте матеріал за посиланням:https://www.youtube.com/watch?v=3udZyOYk-js
Складіть опорний конспект за планом:

  • Дія оцтової кислоти на індикатори.Дисоціація
  • Взаємодія з металом( цинком, магнієм)
  • Взаємодія з оксидом металу ( купрум оксидом)
  • Взаємодія з основами( реакція нейтралізації)
  • Взаємодія з солями слабших кислот
  • Естерифікація ( взаємодія зі спиртами)
  • Заповнити таблицю ( на відео 14хв 30 сек)
Тестування (клікнути)
Домашнє завдання: 
Який об'єм газу (н.у.) що виділиться при взаємодії 20% розчину натрій гідрогенкарбонату NaHCO3 масою 84 г з етановою кислотою?

Урок  14.03.2022

Тема: Етанова (оцтова) кислота

Опрацюйте матеріал за відеопоясненням
Складіть опорний конспект за планом:

  • Що таке карбонові кислоти? Де поширені в природі?
  • Хто і коли відкрив винну кислоту?
  • Що таке карбоксильна група? Складіть формулу етанової кислоти і обведіть карбоксильну групу
  • Опишіть фізичні властивості етанової кислоти
  • В чому небезпека концентрованих розчинів оцтової кислоти?
  • Де люди застосовують оцтову кислоту?
Перевір знання (клікнути)
Домашнє завдання: Обчислити масу води, яку слід додати до 20 г  льодяної оцтової кислоти ( 100%), щоб отримати 500 г 3% водного розчину оцтової кислоти( задача на розчини, тому рівняння реакції не пишемо)



Урок  20.01.2021

Тема: Гомологи метану

1.Новий матеріал вивчіть за відеопоясненням
2. Дайте визначення понять: гомологія, гомологи, гомологічна різниця 
3. Випишіть гомологічний ряд алканів (  на відео на 2хв42 с) з  відеотаблиці  лише 1 і 2 колонки.
4.Зверніть увагу на написання структурних формул
5. в 11.00 чекаю вас на  відеоконференції 9А в Zoom, в 12.00- буде 9Б 
Домашнє завдання : обчисліть  масу 2 моль етану та 1,5 моль бутану.


 

















Немає коментарів:

Дописати коментар